66 miljoen minder inkomsten kilometerheffing bewijst toename sluipverkeer

23 februari 2017
 

Een meerderheid in Vlaams Parlement voor versnelde aanpassing kilometerheffing

De kilometerheffing voor vrachtwagens moet versneld worden geëvalueerd. Steeds meer zien we dat vrachtwagens tolwegen inruilen voor tolvrije gewestwegen, waardoor er meer sluipverkeer en onveiligheid ontstaat in lokale buurten. Vorige week donderdag werd minister Weyts door CD&V, Open VLD en sp.a in de commissie Mobiliteit aangemaand om versneld werk te maken van de evaluatie van de kilometerheffing. De verschillende fracties roepen de minister op om het traject bij te sturen waar nodig en zo het sluipverkeer te verminderen.

Op 1 april 2016 werd de kilometerheffing voor vrachtwagens ingevoerd in België. Al snel trokken verschillende burgemeesters aan de alarmbel over het toegenomen sluipverkeer. Uit metingen blijkt dat sommige vrachtwagens tolwegen vermijden en kiezen voor langere ritten op gewestwegen. Daarnaast merkt Fournier op dat er steeds meer overgeschakeld wordt van grote vrachtwagens naar kleinere bestelwagens (-3,5 ton) om zo de heffing te vermijden. Kortom, allemaal factoren die zorgen voor extra verkeer in de dorpskernen. Het bewijs hiervan zien we ook in de tegenvallende ontvangsten.  Uit de monitoring van de begroting 2016 blijkt dat er 66 miljoen minder zal opgehaald worden uit de kilometerheffing (op 181 miljoen euro voorziene netto-opbrengst). 

In het parlement werden in het verleden de problemen van sluipverkeer in onder andere Diksmuide (N35), Geraardsbergen (N42), Kalmthout-Essen (N122), Kinrooi (N73) en tussen Mechelen en Sint-Niklaas (N16) aangekaart. Het gaat vaak om gewestwegen die een centrum kruisen en een tolvrij alternatief zijn, maar de minister blijft doof voor de kritiek en houdt vast aan zijn standpunt. Hij wil eerst het systeem één jaar laten werken en vervolgens de meetresultaten opvragen. Vanaf de zomer van 2017 wil hij dan deze resultaten bestuderen om met eventuele aanpassingen te starten in 2018.

Voor Fournier duurt dit allemaal veel te lang: “De veiligheid op onze wegen is absoluut een prioriteit. In de commissie van het Vlaams Parlement was zowel bij CD&V, sp.a als Open VLD eensgezindheid over een versnelde bijsturing van de kilometerheffing. Ik hoop dat Weyts nu snel de daad bij het woord voegt. De Waalse regering zal vandaag wellicht al een initiatief nemen om enkele wegen toe te voegen aan de kilometerheffing om zo sluipverkeer tegen te gaan. Waarom kan dit dan ook niet in Vlaanderen?”

Categorie: 

Laatste foto's