CD&V geeft fietsers voorrang

27 april 2016
 

Overzicht:


Meerderheidspartij CD&V wil van de fiets het belangrijkste vervoersmiddel maken. Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) toont volgens de partij te weinig initiatief.

Metro - 27 Apr. 2016

Wat is het doel van CD&V?

Dirk De Kort en Martine Fournier, Vlaams parlementsleden voor CD&V, willen Koning Auto van de troon stoten en vervangen door Koning Fiets. Volgens De Kort en Fournier moet de fiets het primaire vervoersmiddel worden voor een zeer groot deel van onze verplaatsingen. Ze willen de fietsmogelijkheden maximaal opwaarderen en uitbreiden. Die ingreep wil de partij doorvoeren in functie van het woon-werkverkeer en de functionele verplaatsingen.

Hoe wil de partij dat bereiken?

Fietsers moeten voorrang krijgen op andere weggebruikers en aan kruispunten enkele seconden voor de auto’s kunnen vertrekken. CD&V wil ook meer voorzieningen voor fietsers op de belangrijke punten van het openbaar vervoer, gratis fietsherstelkits langs de openbare weg en een verlaging van de BTW op fietsinfrastructuur. Het moet ook mogelijk zijn om af te wijken van de strenge voorschriften voor fietspaden en de sensibilisering van de fietshelm moet opgevoerd worden.

Doet minister Weyts Genoeg?

De Kort en Fournier vinden dat de initiatieven van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), nochtans een coalitiepartner, wat lang op zich laten wachten. «We zien geen radicale verandering en vrezen dat de vooruitgang zal afvlakken.» Weyts reageert dat hij de ambitie heeft om het investeringsbudget deze regeerperiode op te trekken tot boven de honderd miljoen euro.

(xvdl) - Bron: de Metro

 

 

CD&V geeft fietsers voorrang


De Morgen - 27 Apr. 2016
Pagina 4

Bij CD&V ergeren ze zich aan het fietsbeleid van mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). "Het gaat allemaal heel traag. In het regeerakkoord staan allerlei maatregelen, maar wij hebben van de minister nog geen initiatieven gezien", zeggen parlementsleden Marine Fournier en Dirk De Kort. Ze verwijzen onder meer naar de afspraak om jaarlijks meer dan 100 miljoen euro te investeren in fietspaden. "Weyts zegt dat hij dat budget wil handhaven, maar dat zien wij niet in zijn investeringsplan."

Een radicale keuze voor de fiets, zo noemt CD&V het actieplan. Het bevat zes maatregelen om fietsers voorrang te geven in het verkeer, letterlijk en figuurlijk. Zo moeten fietsers op kruispunten sneller groen krijgen dan de auto's die rechts afslaan. Niet één seconde, maar lang genoeg om rustig de overkant te bereiken. Overstekende fietsers kunnen dan niet meer worden aangereden door onvoorzichtige chauffeurs. "Sommige steden doen dat al. Wij willen dat het overal wordt ingevoerd", zegt Fournier.

'Verlaag de btw op fietsinfrastructuur', is het tweede actiepunt. Vraag het aan elke burgemeester: fietspaden bouwen is peperduur. Dat is mee te wijten aan de btw op fietsinfrastructuur. CD&V wil die belasting verlagen van 21 naar 6 procent, naar analogie met de btw-verlaging op scholenbouw. "De Europese Commissie is bereid lidstaten meer ruimte te geven in de versoepeling van btw-regels, zolang dat een economische hefboom is. Fietspaden vallen daar zeker onder." Dankzij de btw-verlaging kan er 13 procent extra fietspaden worden aangelegd met hetzelfde budget. Onder het motto 'fietsers baas' gaat CD&V voor de aanleg van fietsstraten. Dat zijn straten waar autobestuurders geen fietsers mogen inhalen. In steden als Mechelen en Brugge wordt al volop geëxperimenteerd met de fietsstraat, maar CD&V pleit voor de uitrol in heel
Vlaanderen. Daarvoor halen ze de mosterd in de Nederlandse gemeente Goes, die dit jaar verkozen is als beste fietsgemeente van Nederland. 

Fournier: "Net zoals daar willen wij een wegennetwerk waarop fietsers voorrang krijgen. Niet alleen op fietsstraten, maar ook op plaatsen waar fiets-o-strades andere wegen kruisen. Nu moeten fietsers daar stoppen, wat vervelend is." 

Het actieplan moet uitmonden in een reeks wetsvoorstellen en resoluties, maar is nog niet afgetoetst bij de coalitiepartners.

Magische grens

Weyts stelt zich vragen bij de timing van CD&V, want morgen stelt hij zijn Vlaams Fietsbeleidsplan in primeur voor aan het parlement. "Wij hebben afgesproken om daar niet vroeger over te communiceren. Ik houd mij aan die afspraak." 

Hij nuanceert de kritiek van zijn coalitiepartner. "Bij de start van deze regeerperiode bedroeg het investeringsbudget voor fietsinfrastructuur 89 miljoen euro. Ondertussen zitten we boven de 90 miljoen euro, maar ik heb de vaste ambitie om deze regeerperiode boven de magische grens van 100 miljoen euro uit te komen."

De Fietsersbond reageert voorzichtig positief. "Wij zijn blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van het fietsvriendelijk maken van verkeerslichten. Dat is nodig in Vlaanderen. Al kan de regering daar nog verder in gaan. In Brussel mogen fietsers bijvoorbeeld al rechts afslaan door rood, terwijl Vlaanderen nog wat achterop hinkt."

De zes punten van het fietsplan


# Geef overstekende fietsers meerdere seconden voorsprong op de rechtsafslaande auto's
# Verlaag de btw op fietsinfrastructuur van 21 naar 6 procent
# Geef fietsers voorrang op andere weggebruikers op fiets-o-strades en belangrijke fietspaden
# Voorzie voldoende fietsenstallingen aan stations en bushaltes
# Installeer publieke 'fietsherstelkits' met een fietspomp op plaatsen waar veel fietsers komen
# Geef sneller subsidies voor fietspaden, ook als die niet 100 procent aan alle vereisten voldoen

ANN DE BOECK - Bron: www.demorgen.be 

 

 

Bestand: 

Laatste foto's