Criminelen gebruiken chassisnummers en boordpapieren van autowrakken

16 oktober 2015
 

Uit Het Laatste Nieuws / De Morgen

Een kleine 30.000 Belgische autowrakken die door een erkend sloopbedrijf ontmanteld zouden moeten worden, verdwijnen jaarlijks in het criminele circuit via een tweedehandssite. 'De chassisnummers en boordpapieren worden gebruikt om gestolen auto's een nieuwe naam te geven', zegt Vlaams Parlementslid Martine Fournier.

De jongste cijfers over de ontmanteling van voertuigen daterenvan 2013. Toen werden in ons land alles samen 162.000 auto's afgedankt.134.000 wagens, of 83 procent, werden volgens de regels van de kunst keurig ontmanteld door een erkend bedrijf.

Het grootste deel van de resterende 20 procent werd verkocht via de site Informex.

"En daar knelt het schoentje", zegt MartineFournier (CD&V), die als burgemeester van grensstad Menen te kampen heeft met een ware plaag van autodiefstallen. "Iedereen die een waarborg stort van 5.000 euro en een btw-nummer heeft, kan zich als koper inschrijven op de site. Dus ook malafide autohandelaars die helemaal geen erkenning hebben als ontmantelaar. Het wordt ook niet gecontroleerd waar de auto's naartoe gaan en of ze wel degelijk gesloopt worden. Het aantal afgedankte auto's is tussen 2010 en 2013 volgens officiële tabellen gehalveerd, terwijl de export van tweedehandsvoertuigen steeg van 212.000 naar 376.000. Dat is zeer verdacht."

Het is de fraudeurs niet zozeer te doen om het wrak, wél om de chassisnummers en de boordpapieren. Een voorbeeld: een gestolenBMW 3 kunnen ze, met de papieren en de nummers van een total loss gereden BMW 3, een nieuwe identiteit geven.

De auto kan vervolgens in binnen- en buitenland probleemloos verkocht worden. Het is intussen bewezen dat dit ook echt gebeurt. Deze zomer werd ten noorden van Parijs een grootschalige zwendel in gestolen auto's opgerold. Tien verdachten werden gearresteerd. De Franse recherche kwam erachter dat de bende de identiteit van Belgische autowrakken had gebruikt om hun gestolen auto's in het tweedehandscircuit te kunnen verkopen. Een zeer lucratieve handel.

"Verzekeringen worden bij een perte totale sowieso eigenaar van de auto", zegt Fourniernog. "Als ze die laten ontmantelen door een erkende sloper, dan krijgen ze hooguit een paar honderd euro per wrak. Op die tweedehandssite mag er geboden worden. Volslagen onbruikbare wrakken die interessant zijn om een gestolen auto van hetzelfde type een nieuwe naam te geven, kunnen vlot een paar duizend euro opleveren. Een wereld van verschil."

Dat verzekeringen zo veel mogelijk geldproberen te recupereren bij een schadegeval,

kan hen moeilijk kwalijk genomen worden.Fournier: "Ik beschuldig hen ook niet van bewuste fraude. Ik wil de site Informex evenmin criminaliseren, maar we mogen niet blind zijn voor de realiteit. Omdat het verkoopsysteem niet waterdicht is, is het voor criminelen gemakkelijk om te komen shoppen. Dat moet gestopt worden."

Elektronisch traceren

Sinds 2000 is er in Vlaanderen een duidelijke wetgeving over wat gedaan moet worden met autowrakken. "Vlaanderen heeft er zich toe verbonden om alle autowrakken aan bevoegde verwerkers over te dragen", weet Fournier. "We zouden ook een systeem bedenken waarbij het voorleggen van een certificaat van vernieting een voorwaarde zou zijn om de uitschrijving van een afgedankt voertuig mogelijk te maken.Zonder dit certificaat zou de eigenaar zijnverkeerstaks niet kunnen opzeggen. Dat is eenmooie stok achter de deur. En ook: die verkoopsite voor autowrakken mag best blijven bestaan, maar zou verplicht moeten worden om enkel nog auto's te verkopen aan erkende ontmantelaars." aan erkende ontmantelaars."

Fournier pleit ook voor een elektronisch traceersysteem bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), waarbij een auto gevolgd zou kunnen worden van bij zijn geboorte tot aan zijn dood. "We hebben dus middelen genoeg om misbruiken in de handel in autowrakken tegen te gaan. Waarom doen we het dan niet?"

Bron (c): Het Laatste Nieuws / José Masschelin

 -
Categorie: 

Laatste foto's